Sitecore® utnämner Mark Frost till VD

07-06-2017

Erfaren ledare inom molnbaserad programvara driver fram nästa fas i tillväxten

Stockholm, Sverige – 6 juli 2017 – Sitecore®, global ledare inom programvara för upplevelsehantering, tillkännagav idag att Mark Frost har tillträtt som verkställande direktör (VD) för Sitecore globalt, från och med den 1 juli. Mark Frost ska arbeta med företagets riktning och skala upp Sitecores verksamhet ytterligare genom att utnyttja dess ledande teknologilösningar på de mycket attraktiva programvarumarknaderna för web content management, e-handel och digital marknadsföring.

Mark Frost efterträder företagets medgrundare Michael Seifert, som har arbetat tillsammans med styrelsen för att få till stånd den här förändringen. Seifert fortsätter i styrelsen och kommer att arbeta tillsammans med Mark Frost för att staka ut Sitecores produkt- och teknologistrategi. Mark Frost kommer att ha sin bas på Sitecores kontor i San Francisco Bay-området.

”Tillsammans med Michael har styrelsen arbetat för att få en VD som kan driva fram nästa tillväxtfas för Sitecore. Mark Frosts gedigna förflutna från att arbeta med att utveckla och uppnå skalfördelar för programvaruorganisationer och hans stora erfarenhet inom Software-as-a-Service (SaaS) gör honom perfekt för att leda Sitecore igenom nästa stora tillväxtfas," säger Jonas Persson, styrelseordförande i Sitecore. ”När Mark Frost tar över VD-rollen kan Michael fokusera på det han tycker bäst om – att hjälpa till att skapa strategier som leder till revolutionerande program.”

”Efter 15 år med arbetet att styra Sitecore fram till en världsledande position inom programvara för upplevelsehantering, är jag glad att lämna över stafettpinnen och jag är övertygad om att Mark Frost är rätt person att leda Sitecore in i nästa fas. Hans kompetenser inom strategi och ledarskap, tillsammans med hans omfattande erfarenhet av att utveckla och skapa tillväxt för programvaruföretag gör honom till det perfekta valet för Sitecore,” säger Seifert. ”Dessutom är hans erfarenhet av och passion för att lösa kunders problem och samtidigt driva på kategori- och produktledarskap perfekt i linje med företagets kultur och min vision för Sitecores framtid.”

Mark Frost har mer än 20 års erfarenhet av att utveckla, identifiera skalfördelar och identifiera nya affärsmodeller för molnet, åt programvaruföretag. Samtidigt som Mark har ett gediget förflutet när det gäller att utveckla företag. Senast arbetade Mark som VD för MarkMonitor, en ledare i arbetet med att skydda varumärken. Där skapade Mark betydande tillväxt och genomförde kundförvärv i toppklass. Han genomförde slutligen en försäljning av företaget, som ingick i IP&S division i Thomson Reuters, i oktober 2016.

Innan dess var han chef för SaaS Business Unit hos CA Technologies, där han ingick i den globala ledningsgruppen och ansvarade för arbetet med förändringen till SaaS för CA Technologies, ett företag som arbetar med programvaruföretag och IT-hantering med ett värde på 4,2 miljarder dollar. Mark Frost har också arbetat som vice president (EVP) och ledare för SaaS Business Unit hos MarketTools, där hans arbete förkortade tiden till marknad och ledde till ett resultat på över 90 procents kundtillfredsställelse avseende företagets återkopplingshantering.

”Sitecore befinner sig i en spännande fas och jag ser enorma möjligheter framöver med vårt ledande teknologierbjudande i de mycket attraktiva områdena web content management, e-handel och digital marknadsföring,” säger Mark Frost, Sitecores VD. ”Företaget har haft en explosiv tillväxt och Michael och hans team ska vara otroligt stolta över vad de har byggt upp. Jag ser fram mot att arbeta med ledningsgruppen för att fortsätta med detta och bygga vidare på grunden med teknologi i världsklass, fantastiska kunder och starka partners för att komma till nästa nivå.”

Sitecore är global ledare inom programvara för upplevelsehantering som möjliggör kontextuell marknadsföring. Sitecore ® Experience Platform™ hanterar innehåll, levererar kontextuell information, automatiserar kommunikation och möjliggör personaliserad e-handel i stor skala. Det gör att marknadsförare kan leverera innehåll i realtid i den kontext som kunder interagerar med varumärket i alla kanaler – före, under och efter ett köp. Mer än 4 900 varumärken – däribland American Express, Carnival Cruise Lines, easyJet, och L’Oréal – använder Sitecore för context marketing för att leverera personaliserade upplevelser som skapar kunder för livet.

Coast Communications för Sitecore
Oliver Hofmann
oliver.hofmann@coast.se

Charlotte Ziems
VP, Communications & Content
czi@sitecore.net

Sitecore® och Own the Experience® är registrerade varumärken som tillhör Sitecore Corporation A/S i USA och andra länder. Alla övriga varumärkes- och produktnamn tillhör sina respektive ägare. Sitecore förbehåller sig rätten att när som helst ändra produkt- och tjänsteerbjudaden samt specifikationer och priser utan föregående meddelande.

© 2017 Sitecore Corporation A/S. Alla rättigheter förbehålles.